Begonnen met aftellen..! - Reisverslag uit Bergen op Zoom, Nederland van Maartje Verboven - WaarBenJij.nu Begonnen met aftellen..! - Reisverslag uit Bergen op Zoom, Nederland van Maartje Verboven - WaarBenJij.nu

Begonnen met aftellen..!

Blijf op de hoogte en volg Maartje

29 Oktober 2014 | Nederland, Bergen op Zoom

Hallo allen,

Nog ruim twee weken en dan begint dit avontuur! Het komt nu wel erg dichtbij. Tijd om eens op een rijtje te zetten wat ik nog moet kopen, mijn koffer naar beneden te halen en een reiswebsite aan te maken, deze dus :). Ik kan het me nog niet echt voorstellen dat ik op 14 november alleen het vliegtuig instap om af te reizen naar Kameroen. Ik begin het toch wel aardig spannend te vinden maar heb er zeker ook veel zin in!

De vraag die ik de laatste tijd veel heb gehad; vrijwilligerswerk met apen? Hoe kom je daar nou bij? Tja... ik werk op kantoor achter een computer, dus ja dit is wel heel wat anders!

Van kinds af aan ben ik al gek op dieren. Destijds wilde ik graag dierenarts worden. De laatste jaren heb ik al mooi ervaringen mee mogen maken met dieren tijdens reizen door bijvoorbeeld Maleisië, Costa Rica en Nepal. Aapjes kunnen mij echt boeien! Ze lijken zoveel op mensen, zowel qua uiterlijk als gedrag. Als je de oortjes bekijkt, de handen, dat lijkt zoveel op ons, bijzonder vind ik dat. Daarbij is me altijd een programma bij gebleven van Johnny de Mol met Doutzen Kroes; Waar is de Mol in Uganda. Zij bezochten een opvangcentrum voor chimpansees. Zo geweldig mooi vond ik dat!

Vorig jaar de verhalen aangehoord van een kennis die ook vrijwilligerswerk deed, maar dan met straatdieren in Azië. Ik werd enthousiast van haar verhaal en zodoende is langzaam het idee ontstaan.

Begin dit jaar ben ik gaan zoeken via Google en zo kwam ik op de Nederlandse site www.weesaapjes.nl terecht. Een stichting in Nederland die geld inzamelt voor het opvangcentrum in Kameroen. Zij presenteren een vrijwilligersprogramma op hun website en zo is het balletje gaan rollen.

Het eerste contact is dus via deze stichting gelegd en dit gaf me een vertrouwd gevoel. Inmiddels heb ik direct contact met de organisatie in Kameroen.

Vanaf februari konden de voorbereidingen beginnen. Zo ver van tevoren gaat het voornamelijk om de inentingen. Ook vragen ze vanuit Kameroen testen te doen zodat ze zeker weten dat je geen ziektes bijdraagt die voor de apen gevaarlijk kunnen zijn. Vele prikjes verder ben ik nu bijna helemaal voorzien en zo beschermd tegen gele koorts, Hepatitis B en rabiës.

Ook het papierwerk moet gedaan worden; een vlucht boeken, aanmeldingsformulieren invullen, verlof aanvragen en een visum regelen.

Ik ben nu nog volop bezig met de voorbereidingen. Wat neem ik mee? Daar ga ik dit weekend eens een lijst van maken.

Als jullie het leuk vinden om te weten wat ik meemaak ik Kameroen, kun je je abonneren op deze reisblog. Afhankelijk of dat het internet daar snel genoeg is, zal ik jullie regelmatig een update geven!

Groetjes!

  • 29 Oktober 2014 - 20:09

    Lonneke:

    Lieve lieve allerliefste zusje! Ik ga je natuurlijk ontzettend missen maarrr wens je alle geluk en succes toe die je kan gebruiken om de apen en alle andere dieren weer een mooie toekomst te kunnen geven! Zo! Lange zin he? hihi Ik ben nu al harstikke trots op je en kijk nu al uit naar de kerst, als je weer terug bent met al je mooie, bijzondere en leuke verhalen uit Kameroen en dan nu een dikke zoen! Ik hou van je mijn apenkoppie! ;-)

  • 05 November 2014 - 14:36

    Renate:

    Hi Maartje,

    Super cool dat je dit gaat doen!

    Misschien zie ik je nog bij een Bootcamp training, lijken we soms ook wel een stel apen :)

    Geniet ervan!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maartje

Op 14 november vertrek ik voor een maand naar Kameroen om daar vrijwilligerswerk te gaan doen met (voornamelijk) apen. Op deze pagina hou ik jullie op de hoogte van mijn ervaringen.

Actief sinds 29 Okt. 2014
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 9236

Voorgaande reizen:

14 November 2014 - 12 December 2014

Vrijwilligerswerk met apen in Kameroen

Landen bezocht: