Eerste kennismaking met Kameroen - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Maartje Verboven - WaarBenJij.nu Eerste kennismaking met Kameroen - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Maartje Verboven - WaarBenJij.nu

Eerste kennismaking met Kameroen

Blijf op de hoogte en volg Maartje

16 November 2014 | Kameroen, Limbe



Het vliegen is allemaal goed verlopen. Ik zat op de eerste rij in onze cabine, dus volop beenruimte. Bij aankomst op t vliegveld zag ik dat ik in een compleet andere wereld zat. Het gebouwtje was een soort bouwval. Tussen de blauwe zeilen, kapotte stoelen en elektriciteitskabels, stond opeens een hokje waar je je paspoort moest laten zien.

Ik werd opgehaald van het vliegveld. Dat was een bijzondere rit. Wat een drukte op straat! En van verkeersregels heeft men hier echt niet gehoord. M'n chauffeur had bericht ontvangen dat de andere vrijwilligers een biertje aan het doen waren bij het strand. Ik werd daar gedropt. Maar moe dat ik was! Er zat geen andere optie op dan een biertje mee te doen. Nou ja, bierTJE..? Het zijn hier flessen van 0,65 L en de prijs varieert tussen de € 0,75 en € 1,50.

Arianne, het andere Nederlandse meisje, wat ik in NL al een keer had ontmoet, heeft me bijgepraat over hoe het er hier aan toe gaat. Daarna gingen we naar het vrijwilligershuis. Ik slaap bij Arianne in het tweepersoonsbed want verder is er geen plaats.

Zaterdag heerlijk uitgeslapen en we zijn met een groepje vrijwilligers naar t strand geweest. Zaterdag is namelijk voor ons de enige vrije dag in de week. Het strand is mooi! De zon scheen en t water is warm. Lekker dagje gehad!

In de avond zijn we weer een biertje gaan doen en daarna pizza gegeten bij een tentje in de buurt. Was lekker! Weer op tijd naar bed gegaan want vanmorgen moesten we om 8 uur weer bij het Wildlife centre staan.

Omdat ik nieuw ben hier, begin ik in de keuken. Dat is de eerste afdeling waar de vrijwilligers moeten werken. Ik heb meegeholpen met het klaarmaken van het eten voor de apen. Helaas is er een voedseltekort. Geld voor voedsel komt uit het geld van bezoekers. Maar vanwege Ebola, zijn de bezoekersaantallen bijna gehalveerd.

Zo zijn er nu geen voldoende bananen. Groene bananen worden daarom gekookt om ze toch eetbaar te maken voor de dieren. Dat hebben we dus vanmorgen gedaan. Maar ik heb ook papaja's gesneden en de vruchten van de zogenoemde eggplant gesorteerd. Met emmers in de weer geweest, kruiwagens gevuld met eten. Al met al best zwaar werk en in deze temperaturen behoorlijk zweten!

Tussen de middag is er een uur pauze en lunchen we samen. Ik weet niet wat er precies op mijn bord lag maar het was een deegbol met groente erbij. Op zich wel te eten. Daarna weer aan de slag. Alleen is er in de middag minder werk te doen. Zodoende dat ik nu even op internet kan.

Momenteel zijn ze de houten stellingen van de gorilla's aan het afbreken. Vanmorgen had een gorilla een balk afgebroken en tegen de muur gezet. Zo zouden ze kunnen ontsnappen. Het hout is na verloop van tijd rot geraakt en wordt nu voor de zekerheid afgebroken.

Het is zeker een mooie plek om te werken. Ik ben benieuwd wat me nog allemaal te wachten staat!

Tot de volgende keer!

  • 16 November 2014 - 16:36

    Adrie Verboven:

    Hoi Maartje,wat een mooi en spannend verslag was dat. Alles is anders daar. Maar dat maakt het nu juist zo leuk en interessant. Je zou toch meemaken dat er aapjes ontsnappen zeg ! Ik ben blij dat je arm beter gaat en hopelijk is de eerste vermoeidheid ook minder. En het eten is ook anders begrijp ik. Verder gaat het best goed met je toch,en dat is zeker de eerste dagen wel heel belangrijk. Hoop snel weer een verslag aan te treffen. Alle goeds gewenst en laat ons op deze wijze meegenieten van jou bijzondere reis. Groetjes Papsie XXX

  • 16 November 2014 - 16:47

    Yoka:

    Hoi Maartje,

    Wat jammer dat er zo,n voedsel tekort voor de apen is :(
    Hopelijk wordt ebola snel de kop ingedrukt in Afrika zodat er weer net zoveel bezoekers naar toe gaan als voorheen, dan hebben de apen weer snel wat meer om lekker van te smullen.
    Heel veel plezier verder en op zijn tijd lekker ff een pilsku, dan is het daar vast nog wel ff een tijdje uit te houden.

    Groetjes uit Zwarte Pietenland

  • 16 November 2014 - 16:48

    Saskia:

    Mooi verhaal Maartje. En jij te moe voor een biertje? Haha, je kunt het je haast niet voorstellen!

  • 16 November 2014 - 19:04

    Leny Meijer:

    Hoi Maartje, heb net met bewondering jouw verslag gelezen, leuk hoor en hoop deze verhalen te mogen blijven volgen.
    Heel veel plezier en geniet van deze tijd in die heel andere wereld.
    Groetjes Evert en Leny

  • 16 November 2014 - 21:17

    Sandra:

    Hey Maartje,
    Leuk om zo jouw avontuur te volgen. Veel plezier hè!!
    Groetjes,
    Sandra

  • 02 December 2014 - 19:27

    Janine:

    Ha Maart!

    Ik ben een btje een late lezer van jouw avonturen, maar toch alsnog :)
    Ik begin gewoon van voren af aan!
    Wat een leuk avontuur pak jij toch aan! Gaat vast een hele ervaring worden!
    ..echt sneu met dat voedseltekort.. en dat dat toch zo'n uitwerking heeft Ebola, ook op dit terrein!
    verschrikkelijk! .. maar er worden slimme oplossingen bedacht zie ik!;)

    Nou ik ga snel door naar je volgende verhalen! Groetjesss X Janine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maartje

Op 14 november vertrek ik voor een maand naar Kameroen om daar vrijwilligerswerk te gaan doen met (voornamelijk) apen. Op deze pagina hou ik jullie op de hoogte van mijn ervaringen.

Actief sinds 29 Okt. 2014
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 9247

Voorgaande reizen:

14 November 2014 - 12 December 2014

Vrijwilligerswerk met apen in Kameroen

Landen bezocht: