Een Afrikaanse bruiloft en ontsnapte Chimpansees - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Maartje Verboven - WaarBenJij.nu Een Afrikaanse bruiloft en ontsnapte Chimpansees - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Maartje Verboven - WaarBenJij.nu

Een Afrikaanse bruiloft en ontsnapte Chimpansees

Blijf op de hoogte en volg Maartje

26 November 2014 | Kameroen, Limbe

Vorige week werd ik in het opvangcentrum aangesproken door een bezoeker, ze wilde graag met me op de foto (oke..?). We kletsten wat. Nancy was geboren in Kameroen en woonde nu in Helsinki vanwege haar studie. Ze was verloofd met een man uit Nigeria. Vrijdag zouden ze gaan trouwen hier in Limbe. Of ik zin had om op t feestje te komen!? En ik mocht zoveel vrienden meenemen als ik wilde. We wisselden telefoonnummers en e-mailadressen uit. De volgende dag had ik al wat whatsappjes ontvangen. Hoewel ze erg sympathiek en lief overkwam vraag je je toch meteen af; wat zit hierachter? Ik deed wat navraag bij mensen die hier al jaren werken. Het blijkt dat wanneer je blanke mensen op je feest hebt, jou dit een bepaalde status geven. Daarom hebben zij je graag op hun bruiloft; dat geeft aan hoe belangrijk zij zijn. Na wat contact te hebben gehad met Nancy zijn drie andere vrijwilligers en ik op de uitnodiging ingegaan. Een super leuke ervaring!!

We kwamen binnen op het moment dat er net een speech bezig was. Het bruidspaar en de familie zaten aan een lange tafel tegenover de tafeltjes van de gasten. Nancy wenkte ons meteen dat we mochten doorlopen. We stond meteen volop in de spotlight en ze was erg blij ons te zien. We werden aan een tafel vlakbij hen gezet en kregen eten en een biertje geserveerd. De speeches gingen nog even door en na dit officiële gedeelte konden de heupen los. Jong, oud, alles en iedereen begon te dansen, terwijl de afwas op de grond was opgestapeld. Wij hebben ons hierbij gemengd en hebben t reuze naar ons zin gehad! Ik moet wel zeggen dat een kind van 4 hier al soepelere heupen heeft dan wij Hollanders maar dat mocht de pret niet drukken. We zijn tig keer op de foto gezet maar natuurlijk heb ik ook genoeg kiekjes gemaakt! Uploaden van foto's lukt met de internetverbinding hier niet, dus de plaatjes volgen later.

Zaterdag was het onze gebruikelijke vrije dag. We hebben een heerlijk luie stranddag gehad. 'S avonds nog een drankje gedaan en ik had een bordje garnalen met groenten en frietjes op.

'S nachts begon het te borrelen in m'n buik. Zonder in details te treden, ik ben de 24 uur daarna behoorlijk ziek geweest. Zondag was weer een werkdag maar deze heb ik in bed doorgebracht.

Maandagochtend voelde ik me weer wat beter. Ik had nog amper gegeten dus ik besloot om de ochtend nog rustig aan te doen en na de lunch aan t werk te gaan. Aan het eind van de ochtend kreeg ik een sms; kom niet naar t centrum; de chimpansees zijn uitgebroken!! Ai... Die beesten kunnen gevaarlijk zijn. Een chimpansee is 7 keer sterker dan een volwassen man.

Twee uur later het bericht dat de kust veilig was. Dus ik naar t park. Wat was er gebeurd? Een medewerker had het luik van de hokken (naar het buitenverblijf) al geopend terwijl de de poort van het buitenverblijf naar t park nog niet op slot was. Drie chimpansees zijn zo het park in gewandeld. Een deel van het personeel heeft zich veilig opgesloten in het kantoor. De verzorgers die de apen van jong af aan hebben opgevoed, kwamen direct in actie. Zij weten hoe te handelen. Ze leidden de apen af door met ze te spelen. Ondertussen werden er injecties voorbereid en deze zijn met hulp van een pistool naar de chimps geschoten. En zo konden ze allen weer teruggebracht worden. Een operatie van twee uur, wat veel paniek had veroorzaakt.

Het werk ging gewoon door maar na afloop van de dag was er een extra meeting met het personeel ingelast. Het management stelde vragen hoe dit kon gebeuren. Een menselijke fout, helaas door een tekort aan personeel op dat moment. Er werd volop gediscussieerd. Maar ook de complimenten werden uitgesproken hoe professioneel iedereen had gehandeld. Na een drankje gingen we weer naar huis.

Inmiddels is het half 2 's nachts. Ik heb de afgelopen nachten en dagen zoveel geslapen (door t ziek zijn) dat ik nu geen oog dicht doe. Ik ging nog even uit bed voor een cracker. Ik kom in de keuken en zie nog net een rat wegglippen!! Iieeeekss!!! Ik had al gehoord dat er weleens een rat in de keuken werd gezien... Bleh.

Mijn reisverhaal is weer af, zodra ik morgen internet heb, knal ik hem op mijn blog.

Ik ga nu nog een poging doen om te slapen, met een bepaald nummer van UB40 wat opeens in mijn hoofd zit!?

There's a rat in the kitchen what am
I gonna do...

Update - 26 nov

Inmiddels heb ik nu pas internet dus ik kan nog wat verhalen toevoegen.

Gisteren en vandaag ben ik ingedeeld bij de Chimpansees. Oei, ik was weer een beetje bang na die ontsnapping van ze maar het valt allemaal wel mee! Grappige beesten en intelligent ook! Zij observeren je goed en hebben het meteen door wanneer je de deur niet op slot hebt gedaan of wanneer je iets laat slingeren. Zo zat een van de chimpansees opeens met een metalen pin te spelen die een verzorger binnen handbereik had laten liggen. Oppassen dus! Ze luisteren niet erg goed en doen echt wat ze zelf willen. Het is moeilijker bij hen om ze van het ene verblijf in de andere te loodsen zodat je kunt schoonmaken. Een klus waar je veel geduld voor moet hebben.

Verder hebben we sinds kort twee logeetjes in het huis. Er zijn twee civetkatjes in het centrum binnengebracht waarvan de moeder is vermoord. De katjes gaan na elke werkdag met ons mee naar huis zodat Emma, de vrijwillige dierenarts, ze ook 's nachts kan voeren.

Nicole, jij vroeg nog hoe de dieren hier binnenkomen. Ik weet nog niet alles maar ik weet wel dat het verboden is om wilde dieren als huisdier te houden. Er zijn werknemers van de overheid die daarop controleren door heel het land. Zodra ze bijvoorbeeld een aap bij iemand thuis ontdekken, nemen ze die in beslag en brengen ze het dier naar het opvangcentrum. Soms is het zo dat een eigenaar zelf het dier komt brengen omdat hij zich geen raad meer weet of het dier in slechte gezondheid is. Wat ook nog mogelijk is, is dat dieren op het vliegveld worden tegengehouden. Zo is hier een aapje die bijna naar China gevlogen was; daar wilde ze de aap als 'entertainment' inzetten in een restaurant.

Tot zover weer mijn ervaringen van de afgelopen tijd!

Groetjes!

  • 26 November 2014 - 14:28

    Jacqueline:

    OMG wat een belevenissen - sommige wat leuker dan andere, maar echt super Maartje. Wel fijn om te horen dat je toch (redelijk) snel opknapt na zo'n lekkere maaltijd :(
    En in de toekomst is kinderen in de gaten houden voor jou een peuleschilletje!! Enjoy

  • 26 November 2014 - 14:42

    Lonneke:

    hey lieve zus die ik erg mis! wat een prachtig geschreven blog heb je weer gemaakt! geweldig leuk om te lezen! ik kan niet wachten op alle fotoos die je straks kan laten zien! hier alles zijn gangetje midden in al het sinterklaas gebeuren!!! love you en tot snel! xxx

  • 26 November 2014 - 18:56

    Adrie:

    Hallo lieve Maartje, nou dat was weer genieten van je avontuurlijke verhalen. Allemaal leuke en spannende gebeurtenissen. Zo zul je jezelf niet gauw gaan vervelen. Wel een geruststelling dat je maar kort ziek was na Nargaaltjes eten !!. Hoe is het met het weer bij jou ? Hier begint het soms al koude voetenweer te worden. brrr. Dat zal straks wel even tegenvallen . Blijf wel goed uitkijken voor die apestreken die jou diertjes daar uithalen. Oei en dan die rat !!! schrikke !!! Ach dat hoort erbij moet je maar denken. Hier is het allemaal oke, met weer leuke dingen in het vooruitzicht. Nou schat een super tijd verder gewenst en tot het volgende verslag. xxxxxx papsie

  • 26 November 2014 - 23:04

    Linda:

    Hoi Maartje,

    Wat heb jij weer veel meegemaakt zeg. Leuk om te lezen!
    'k Ben benieuwd naar je foto's. Geniet nog van je belevenissen daar.

    Groetjes,
    Linda

  • 27 November 2014 - 08:42

    Yoka:

    Hoi Maartje,

    Jeetje jij maakt wel wat mee hoor, ziek zijn :( , een bruiloft

  • 27 November 2014 - 08:53

    Yoka:

    Hoi Maartje,

    Volgens mij ging er iets mis met het plaatsen van een reactie op jou mooie reisverhaal want mijn hele bericht was ineens foetsie, net als die chimpansees zeg maar ;-)

    Jeetje jij maakt wel een hoop leuke en spannende dingen mee hoor, en gelukkig dagge wir beter bent.

    Jullie komen vaak handen en ogen te kort vrees ik als ik het zo lees.

    Wat leuk dat je voor die bruiloft bent uitgenodigd, maar eigenlijk ook jammer dat er zoveel verschil tussen blank en zwart dan is :(

    Wat schattig van die kleine poesjes om voor te zorgen, dat zal wel ff slikken zijn denk als je straks weer naar Holland gaat en al die lieve beesten daar achter moet laten.
    Ik zou ze zo stiekum in een rugzak mee smokkelen :-)

    Veel plezier verder en stuur een bietje zon naar hierzo want hier ist 3x niks.

    Oudoe.

  • 02 December 2014 - 20:02

    Janine:

    Ha Maart! Jeej wat een belevenissen!! de een na de ander!
    Die bruiloft zeg... apart! maar wat leuk!!!
    Hmm.. het ziek worden daar heb je dus toch niet kunnen voorkomen..Vervelend!!!
    Ai, die ontsnapte chimpansees, dat is een hele operatie geweest zeg! amai! daar komt nogal wat bij kijken! gelukkig is het uiteindelijk goed afgelopen!
    Haha ja ik moest ook meteen aan dat nummer denken!!!:P maare, Jaijkss!
    Maar ongelofelijk zeg dat die chimpansees ZO slim zijn! en ZO alert!!! 't klinkt echt alsof het zo anders is dan met andere 'normale' dieren (in 'gevangenschap'). t lijkt zo erg naar de mens te neigen hoe je het gedrag beschrijft.. bijzonder! Nou toedels!!! groetjes Janine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maartje

Op 14 november vertrek ik voor een maand naar Kameroen om daar vrijwilligerswerk te gaan doen met (voornamelijk) apen. Op deze pagina hou ik jullie op de hoogte van mijn ervaringen.

Actief sinds 29 Okt. 2014
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 9265

Voorgaande reizen:

14 November 2014 - 12 December 2014

Vrijwilligerswerk met apen in Kameroen

Landen bezocht: