Kennismaken met de gorilla's - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Maartje Verboven - WaarBenJij.nu Kennismaken met de gorilla's - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Maartje Verboven - WaarBenJij.nu

Kennismaken met de gorilla's

Blijf op de hoogte en volg Maartje

21 November 2014 | Kameroen, Limbe

Hoi hoi,

Eerst bedankt voor alle reacties op mijn vorige verhalen. Erg leuk om te lezen!

Yoka, jij vroeg hoe de voetafdrukken werden gemaakt. Dat vroeg ik me toen ook af. Ik vertelde over de medische checks die ze bij de apen doen. Dit gebeurt onder narcose. Na de check duwen ze een stempelkussentje op t voetje en dan een stuk papier. En zo heb je een voetafdruk :).

Papa, jij vroeg of ik al speelgoed heb gebruikt. Gisteren had ik een paar potjes bellenblaas mee. Eigenlijk voor de apen maar er waren drie kinderen van een verzorger op het centrum en ik heb ze aan hen gegeven. Die waren er erg blij mee en konden zich er goed mee vermaken!

Ook had ik een paar kammen en borstels meegenomen. Madame, de kleine chimpansee, begon zich er al snel mee te borstelen. Super grappig om te zien. Majos, een andere chimpansee, begon er alleen maar aan te knagen en heeft slechts enkele keren gekamd. Majos is apart gezet van de grote groep chimpansees. Hij vocht alleen maar. Tijdens een gevecht is hij een oog kwijt geraakt. Niet voor te stellen dat het zo'n vechtersbaasje is, want hij is echt een schatje!

Gisteren mocht ik helpen bij de gorilla's. Ik vond ze eerst best wel eng. Ze hebben een indrukwekkend uiterlijk en slaan soms hard op de kooi, daar schrik ik van. Blijkbaar doen ze dit altijd bij nieuwelingen. Na een paar hokken schoon gemaakt te hebben, begon ik het toch wel mooie beesten te vinden! De angst is weg. Het was leuk ze voeding te geven (mais, tomaten, sperziebonen, papaja) en ze dat van dichtbij te zien opeten. Je ziet ook echt de voorkeur die ze hebben. Zo graaien sommigen eerst de tomaten er tussenuit en de ander verzamelt de bonen.

Na het werk hebben we verse vis gegeten op t strand. Een ervaring op zich. Letterlijk op het strand trouwens, tafel en stoelen in het zand. Bij een kraampje kies je je verse vis uit en deze wordt voor je klaar gemaakt. Je kiest wat bijgerechten (een pasta soort en een gebakken banaan) en krijgt het zo opgediend. Met je handen eet je alles op. Met m'n handen heb ik dus een vis moeten ontleden maar echt, hij was heerlijk! De hele maaltijd kost slechts € 3,50 en dan op de mooie strand in Limbe, prima te doen!

Na het eten kreeg Javier, de manager van het Wildlife Centre, een telefoontje dat er een krokodil was binnengekomen bij het centrum. Wij zijn er met een klein groepje naar toe gegaan en zagen daar een kleine krokodil die amper bewoog, waarschijnlijk door de stress. Daarbij uitgehongerd en/of uitgedroogd. Emma, de vrijwillige dierenarts, heeft de krokodil verzorgd en in een hok geplaatst. Benieuwd of ze deze nog kunnen redden..

Gisteren is dan eindelijk het buitenverblijf van de gorilla's veilig gemaakt. Er moesten palen neergehaald worden met een kettingzaag. Er zijn er deze week wel drie kapot gegaan en eer er dan weer een nieuwe was....

Vanmorgen begonnen we de dag door met z'n allen de palen buiten het verblijf te sjouwen. Een pittige warming up! Daarna de verblijven van de gorilla's weer schoon gemaakt. 1 van de hokken was al een dag of vier niet meer gedaan omdat de gorilla's verplicht binnen moesten blijven. Bij sommige kooien kunnen ze de aap nog naar een andere kooi loodsen, maar bij deze was dat niet gedaan. Vies! Vies! Veel etensresten en poep. En geloof me, gorilla's hebben grotere drollen dan de drils. Een zwaar werkje. Daarna weer de beesten gevoerd.

Dat is tot nu toe mijn dag. We hebben net weer gegeten. Ondertussen zit ik hier met de kindjes die ik gisteren de bellenblaas heb gegevens. Ze hadden de potjes vandaag weer bij en we hebben ze weer gevuld. Lieve kindjes zijn het.

Zometeen weer voedertijd dus ik ga eens kijken in de keuken welke kruiwagen er voor de gorilla's klaarstaat.

Groetjes!

  • 21 November 2014 - 14:33

    Lonneke:

    Ow Maartje!

    Wat een mooie bijzondere verhalen heb je toch weer!
    Geweldig om te lezen en trots dat jij dit doet, MIJN zusje!
    Ik geniet van alle mooie foto's die ik krijg toegestuurd, sommige kunnen zo in een magazine!
    Geniet, geniet, geniet enne blijf wel achterom kijken aub...heb geen zin in een soort BOKITO verhaal...
    hihi! Je bent zo ver weg, maar door het appen en de reisblogs lijkt het wel of we bij je zijn!
    Oja en mijn donatie voor de aapjes is overgemaakt hoor! Hopelijk kunnen ze weer wat lekkere bananen eten nu...
    Dikke kus van je zus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 21 November 2014 - 15:56

    Adrie:

    Hallo Maartje, alweer ,n geleden dat je vertrok,en dan de belevenissen die je al meemaakt. Geweldig als je dat zo leest. En de foto,s van aapjes ( apen ) en de blijde kinderen. Je zit in ,n geheel andere wereld nu. Haha de speeltjes kammen en borstels die soms lekker geknaagd worden. Ja dat is kostje voor jou om er lekker mee te lachen. En dan de grote Gorilla,s. Tjeesus ,ik zou er bang voor zijn . Voor de rest heb je ook je relex momenten op het strand. Wel super om zo op het strand te eten. (niet morsen he haha ) Nou schat het allerbeste weer en tot volgend bericht. xxx papsie ( grijze zilverrug )

  • 21 November 2014 - 16:41

    Jacqueline:

    wow wat onwijs gaaf om al je belevenissen zo te lezen! Het is inderdaad net of we er een beetje bijzijn, maar het poep scheppen laat ik aan jou over

  • 21 November 2014 - 19:19

    Yoka:

    Hoi Maartje,

    Bedankt voor de uitleg van de pootafdrukken van de apen.
    Nu snap ik het.
    Wel leuk zo,n echte afdruk :-)

    Gelukkig maar dat je niet bang meer bent van de gorilla,s.
    Je hoeft niet bang te zijn hoor mochten ze je wat willen doen, want dan zeg je gewoon dat je vader een grijze zilverrug is en je neefje Noah in de stad van Bokito geboren is, wedden dat ze daar van onder de indruk zijn.

    Fijn dat er weer meer eten is voor de apen nu.

    Veel plezier verder maar dat zal best lukken met een stel apen die kappertje aan het spelen zijn een hele dag :-) moest daar erg om lachen.

    Fijn weekend gewenst, ik ga lekker ff bank hangen nu met lekkere warme chocomel en een zak Katja @penkoppen erbij :-) sorry maar die zijn om op te vreten hihihhihi :-)

    Doei !!!


  • 23 November 2014 - 17:54

    Nicole Vertommen:

    Hoi Maartje,
    Wat een leuke verhalen! Het is nu al een heel bijzondere reiservaring.

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, kan me voorstellen dat het vaak lachen, gieren, brullen is met die apen haha! Maar ook heftig, net als die krokodil die zo binnenkomt.. zie je wel meteen wat een mooi werk dat centrum levert en hoe belangrijk het is.

    Waar vinden ze die dieren eigenlijk?

    Ow en lekker hoor, die verse vis op het strand! Zeker die ochtend nog gevangen.. lekker puur natuur! Alleen minder dat je het met je handen moet ontleden haha.

    Het klinkt wel als zwaar werk, maar met al die bootcamps en fitclubs van de afgelopen tijd ben jij daar heel goed op voorbereid!

    Veel plezier nog daar, werk ze en ik kijk uit naar je volgende verslag!

    xxx Nicole

  • 02 December 2014 - 19:46

    Janine:

    Wauw super gaaf man tussen die gorilla's!!! niet normaal! ..maar daar zou ik toch ook wel ff angstig/van onder de indruk zijn !!
    Maare, je wordt ook pittig aan het werk gezet zeg! poeh poeh. Maar alles lezende, moet dat t dubbel en dwars waard zijn. En gelukkig heb je zo te lezen ook nog her en der wat vrije tijd / een momentje rust..
    ..dat eten op het strand klinkt ook goed!!! ..buiten dat ontleden dan een btje hehe :P
    Ik ga weer verder met het lezen van je volgende avontuur...! Groetjessssssss

  • 07 December 2014 - 10:32

    Jbouterse:

    Hoi maarje wat leuk al die verslagen , ik vind het heel moedig en knap om deze missie bij de apen en krokodil te ondernemen. Ga nog zo een paar dagen door, als ik het goed begrepen heb kom je 12 dec weer naar het krabbengat ???. En als je dan vrijdag in de stad loopt , dan heb je kans dat je daar een grijze oude gorilla tegen komt .maartje ik wens je een goede reis toe, groetjes en xxx. opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maartje

Op 14 november vertrek ik voor een maand naar Kameroen om daar vrijwilligerswerk te gaan doen met (voornamelijk) apen. Op deze pagina hou ik jullie op de hoogte van mijn ervaringen.

Actief sinds 29 Okt. 2014
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 9262

Voorgaande reizen:

14 November 2014 - 12 December 2014

Vrijwilligerswerk met apen in Kameroen

Landen bezocht: