oeps... foutje! - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Maartje Verboven - WaarBenJij.nu oeps... foutje! - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Maartje Verboven - WaarBenJij.nu

oeps... foutje!

Blijf op de hoogte en volg Maartje

02 December 2014 | Kameroen, Limbe

Hoi hoi!

Inmiddels is mijn derde week alweer begonnen. Gaat toch best snel zo! Weer genoeg meegemaakt afgelopen week...

Ik heb twee dagen gewerkt bij de kleine aapjes; de guineons, mangobees en monamonkeys. Allemaal kleine geniepige aapjes, de een wat brutaler dan de ander. Heb een foutje gemaakt die dag. Ik had een hok schoongemaakt en nog niet afgesloten. Ik dacht dat de verzorger het hok nog even zou checken maar hij opende al een luik waardoor de aapjes terug de kooi in konden. Binnen no time liepen er 2 los door het park! Oeps! 2 monamonkeys laten ontsnappen... Ik ben vervolgens de hele ochtend bezig geweest ze te vangen. Eerst achtervolgen en kijken waar ze naar toe gingen. Uiteindelijk kwamen ze weer terug in de buurt van hun kooi. Met voer probeerden we ze te lokken. We hadden een touw aan het handvat van de poort vastgebonden, want met ons in de buurt gingen ze de kooi niet in. Na diverse pogingen is het ons gelukt ze te vangen. Maar inmiddels waren we zo'n 3 uur verder...

Zaterdag weer heerlijk naar t strand geweest en zondag was het mijn beurt om te werken in quarantaine. Hier zitten alle binnengekomen dieren terecht, dieren die ziek zijn of niet geaccepteerd worden in een grote groep. Onder deze afdeling vallen ook nog de schildpadden, herten, de slang en krokodillen. Werken op deze afdeling is pittig! Eerst melkflesjes gegeven aan de kleine chimpansees. Daarna voornamelijk hokken schoon gemaakt; en dat zijn er nogal wat! Schoonmaken is niet het leukste werk wat hier te doen is... Na de pauze nog een pittige klus; olifantenbladeren kappen met een enorm mes... In de volle zon met lange mouwen aan (om je armen te beschermen voor de prikkels van allerlei andere planten). Zo, dat was zweten!!!! Maar hard werken wordt beloond. Daarna mochten we bij de kleine chimpansees!!! Geweldig! Lekker met ze spelen en stoeien, het zijn net kindjes. Wat een schatjes!

Gisteren was ik weer ingedeeld bij de gorilla's. Ondertussen was er een filmploegje uit Nigeria aanwezig, die een reportage maakten over het opvangcentrum. Super leuk om te zien! Zelf ben ik ook nog geïnterviewd voor de camera.. Blijkbaar is het een internationale zender waar dit programma op komt, te zien door heel Afrika, mwhaha!

Bij de gorilla's ook nog een blundertje begaan. Tijdens t schoonmaken gaf ik een gorilla water met de waterslang. Hij opende z'n mond en vond t wel lekker. Maar opeens pakte hij de slang af, oeps! Hij trok de slang in z'n kooi, die aan de andere kant nog vast zat aan de kraan. Met drie man probeerden we hem terug te trekken maar de gorilla was sterker. We draaiden het water uit maar ook dat gaf geen resultaat. Na een paar keer heen en weer trekken, brak de slang... Oepsie!

Vandaag weer bij de Chimpansees, leuke beesten vind ik dat! Ze zijn erg beweeglijk en speels en er is altijd wel wat te zien bij ze.

Nog 10 dagen en dan zit het er al weer op. Ik kan al wel zeggen dat dit een hele speciale en fantastische ervaring is!!! Hele gave, mooie en leuke dingen meegemaakt. En bijzonder om zo dichtbij de dieren te mogen zijn en te zien hoe ze zich gedragen.

Tot zover dit reisverhaal.

Tot de volgende!

• 02 December 2014 - 16:08

Yoka:

Hoi Maartje,

Jeetje wat een grappig verslag weer en wat leuk dat je het zo naar je zin hebt.
    Je maakt wel spannende dingen mee zeg, en gaaf dat je in heel Afrika op t.v. te zien zal zijn.
    Daar kan Zuid West TV niet tegenop hihihihihi.
    Uitkijken hoor in het vervolg met de tuinslang en het openen en sluiten van de kooien want het blijven toch onvoorspelbare beesten hè.

Proficiat met je neefje Noah ook vandaag.
    Ik zag op Facebook net dat hij een mooi nieuw bed heeft met een aap er boven, dus dat zal hij van geen vreemde hebben dat hij die leutig vindt.

Doei, doei en veel plezier verder.

• 02 December 2014 - 18:40

Ine:

hoi Maartje,
    Wat een belevenissen. Zo zie je maar, even niet bij de les en het wordt afgestraft. Slim hoor, die apen. Geniet nog met volle teugen! En dnk niet teveel aan het koude NL. Groetjes, Ine

• 02 December 2014 - 20:08

Janine:

Haha Oeps it happened again!!
    achjaaaa wel weer een mooi verhaal!!;) EN met goede afloop, duzz!;)
    En weer flink aan t werk geweest zeg, poeh, nie mis! zweten geblazen!! :)
    jeetje, je kunt ook geen momentje in gedachten zijn daar lijkt t wel!! even nie opletten en hupsakee! gelukkig ook dat weer goed gekomen! ;)
    hihi vet hoor dat interview!! :)
    Nou, dat kun je wel zeggen ja!! ECHT een hele mooie bijzondere ervaring!! Geniet er nog maar goed van!!;)
    Have fun!! Groetjess X Janine

• 03 December 2014 - 11:07

Ivo:

Hoi Maartje, wat een spannende verhalen allemaal. Gelukkig loopt het allemaal goed af. Was je tijdens het blad kappen niet bang voor slangen en andere enge beesten? Heb je kunnen achterhalen hoe de zender heet? Altijd leuk om een tv-optreden mee te pakken. Gisteren de verjaardagskaart van Noah binnen gekregen. precies op de juiste dag. Da edde gij goed uitgekiend!

Groetjes, Ivo

• 03 December 2014 - 14:00

Nicole Vertommen:

Hahaha die blunders van jou zorgen toch een beetje voor leedvermaak hoor ;-). En je blijft lekker bezig zo haha!

En dan ben je binnenkort ook nog een Bekende Afrikaan! Weet je toevallig wanneer het uitgezonden wordt, zodat je jezelf daar nog op tv voorbij kunt zien komen? Ze zullen wel geen uitzending gemist hebben daar, of misschien ook wel, je weet het nooit!

Geniet er nog van de komende 10 dagen!