Van de keuken naar de mandrils - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Maartje Verboven - WaarBenJij.nu Van de keuken naar de mandrils - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Maartje Verboven - WaarBenJij.nu

Van de keuken naar de mandrils

Blijf op de hoogte en volg Maartje

18 November 2014 | Kameroen, Limbe

Genoeg te vertellen weer! Waar moet ik beginnen? Ik zit hier in een vrijwilligershuis met nog een Belgische jongen en verder Amerikaanse meiden (en Arianne en ik). En we hebben twee honden. Het huis is... niet zo heel netjes. Zeg maar gerust best vies :). De badkamer heeft geen licht. Dat is lastig douchen (koud water) en plassen in t donker (zaklamp mee!). De keuken is niet schoon en de meeste stoelen zijn kapot. Hier gelden andere normen qua hygiene, dus we nemen het maar zoals het is :). Vooralsnog niet ziek geworden, dan vind ik het prima.

De vorige keer vertelde ik al dat er een gorilla probeerde te ontsnappen. Die avond hoorde ik dat er elke keer wanneer er een nieuwe vrijwilliger werkt in het park, er een ontsnapping is. Oeps... Mijn schuld? Het buitenverblijf van de gorilla's is nog niet helemaal afgebroken. De gorilla's zijn al twee dagen niet buiten geweest. Hopen dat ze snel weer uit hun hokken mogen.

Verder is er die dag een jonge aap, een dril, onwel geworden. Die middag zouden een groep apen een medische check krijgen (doen ze om de zoveel tijd). Daarvoor moesten ze nuchter zijn en dus hadden ze al een tijdje niet gegeten. Het aapje was te zwak geworden. Ze hebben hem behandeld en gisterochtend was hij weer vrolijk wakker geworden gelukkig!

Ik moest gisteren weer in de keuken. Helaas is er echt voedseltekort en daarmee ook weinig te doen. We hebben weer aardappelen en bananen gekookt en papaja's gesneden. Vandaag wordt er weer nieuw voedsel geleverd. Het grote probleem is alleen de rijpe bananen. Die zijn er niet meer en blijkbaar is het erg duur dit aan te schaffen. Vanuit het centrum hebben ze een extra inzamelingsactie georganiseerd en daar is gelukkig al goed op gereageerd!

Vandaag mag ik dan echt bij de apen! Ik ben al eerder bij de hokken geweest en heb bijvoorbeeld al kennis gemaakt met de jonge Chimpansee genaamd Madam, een schatje! Ze steekt haar lege flesje door het hek, dan heeft ze dorst. Flesje vullen met water, deze pakt ze weer aan en dan gaat ze drinken.

Vandaag en morgen ben ik ingedeeld bij de drils en de mandrils. Google maar eens, het zijn apen :). Een mandril is zo'n aap als in de film de leeuwenkoning, die Simba laat zien. Een dril is dezelfde aap maar deze heeft geen gekleurd gezicht. Ik begon met het schoonmaken van de hokken. Zorgen dat de aap in het andere hok zit en dan in de weer met bezem, bleek en water. Etensresten opruimen en uitwerpselen.. Wel uitkijken dat je niet met je rug naar de apen staat want dan steken ze een arm naar je uit of ze proberen je bezem vast te pakken. Jaja, brutaal zijn ze wel! Erg leuk om zo dichtbij de dieren te zijn en de begeleider, Glenn, vertelde alles over de verschillende apen. Trieste verhalen hoe sommige apen hier zijn binnen gekomen, en verhalen waarom sommige apen in een aparte kooi moeten. Bijvoorbeeld omdat ze in een groep zelf geen eten durven te pakken.

Daarna de dieren gevoerd. Ze kregen gekookte bananen. Die vinden ze eigenlijk niet zo lekker, ze zijn niet zo zoet als rijpe bananen. Maar helaas is er nu even niets anders.

Vervolgens gekeken hoe een dril werd gevangen in een net omdat hij mee moest voor een check (wegen, temperatuur meten enz.). Dat beestje deed zo z'n best niet gevangen te worden! En snel dat ze zijn! Was best zielig om te zien maar het hoort er ook bij.

Daarna gekleurd papier gesneden waarvan bedankjes worden gemaakt voor de donateurs die geld hebben gestort afgelopen dagen vanwege de extra actie die is uitgezet voor het voedseltekort. Op de kaartjes komen voetprinten van de apen.

Nu ff pauze!

Tot de volgende keer.

Groetjes

• 18 November 2014 - 13:05

Yoka:

Hallo Maartje,

Wat leuk dat je nu al echt met de apen mag werken, leuk hoor.

En wat een grappige apennaam, madam.

Dan zul je vast een vrouwtjes aap die een bezem af probeert te pakken wel in gedachten Wana noemen :-)

Hoe zetten ze zo,n voet print van een aap op papier, of zijn die al kant en klaar zeg maar.

Goed oppassen hoor en heel veel mooie momenten met alle apen verder toegewenst !!!

Oudoe en gaan mee die banaan verder :-)

• 18 November 2014 - 14:13

Wilma Moerland:

Hoi Maartje,

Wat leuk om te lezen wat jij al allemaal heb meegemaakt.
    En dat je nu al met de apen mag werken.
    Maartje pas goed op jezelf. Heel veel plezier,en ik kijk er nu al naar uit om je nieuwe belevenissen te lezen!

Doe-doei en de groetjes uit smerdiek.

• 18 November 2014 - 20:22

Adrie:

Hallooo Maartje, Wat een geweldig verslag heb je weer . En wat een afwisseling in werkzaamheden je al hebt. Nou dat gaat echt de goeie kant uit met jou. Wel jammer dat er soms te weinig eten voor de aapjes is he. Hopelijk word dat niet TE weinig. Hebben ze al wat van jou speelgoed gekregen ? Haha leuk van dat vangen van de aap. Daar heb je wel om moeten lachen zeker. Fijn dat je na het dipje jezelf nu goed voelt. Ik wens je weer veel lol em werkplezier bij JOU familie, en zie weer uit naar verslag 3. Groetjes en xxxxx van papsie. Doeiiiii !!!

• 02 December 2014 - 19:38

Janine:

Alleeej da klinkt nie al te proper nee!!:P btje behelpen dus..ach ja, als je idd maar niet ziek wordt!!
    wat moet dat apart zijn om bij die apen te mogen!! en dat ze zo brutaal zijn hehe, geweldig :P
    maar je wordt ook veelzijdig ingezet zeg, leuk! en wat een goed gebaar met die bedankjes! Hopelijk zet die gegeven hulp zich voort!;)
    Doeidoei X Janine